• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 15 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
    18
  • کد خبر : 4324
  • 05 دی 1399 - 17:19

“موشن گرافی فرار” هنگام وقوع زلزله چه کنیم؛

“موشن گرافی فرار” در این موشن گرافی می آموزیم در هنگام وقوع زلزله باید چگونه رفتاری داشته باشیم تا کم ترین آسیب به ما برسد. موضوع اصلی این موشن گرافی این است که هنگام وقوع زلزله چه کنیم ؟


در پاسخ به این سوال به اصول اولیه آموزشی پرداخته و توصیه به حفظ خونسردی به دنبال مکانی امن بودن و توصیه های موثر می پردازد.
تماشای این ویدئو را به همه دانش آموزان به ویژه دانش آموزان معارف توصیه می شود.

آمادگی برای زلزله نیز مانند آمادگی مواجهه با بسیاری از بلایای طبیعی دیگر مانند سیل و طوفان و… است. پس با یادگیری نکات لازم در بقا و آمادگی برای زلزله می‌توانید، خود را برای سایر اتفاقات ناگوار نیز آماده کنید.

برای مثال نکات زیر از جمله مهم‌ترین مواردی است که باید بدانید:

آمادگی مهم است

هر چه آمادگی بیشتری در مواجهه با زلزله داشته باشید، احتمال و امکان بقایتان بیشتر می‌شود. ضمن اینکه بعد از حادثه نیز فشار و استرس کم‌تری را متحمل خواهید شد.

قطع آب و برق و…

یکی از نکاتی که در موشن گرافی فرار بدان اشاره میشود مساله نشت گاز، آتش‌سوزی سیم‌های برق، ترکیدن لوله‌های آب و… بعد از زلزله بسیار محتمل است. با اقدام به‌موقع برای بستن شیر گاز، قطع برق و… تا حدود زیادی از این مشکلات جلوگیری خواهد شد.

شناسایی مکان‌های امن

دیگر از نکاتی که در موشن گرافی بدان اشاره میشودهنگام وقوع زلزله شاید امکان قرار گرفتن در مکانی امن برایتان مقدور نباشد، پس باید بتوانید تمام نقاط امن را بشناسید و در صورت نیاز به سمت آنها بروید.

یادگیری، تمرین و آموزش

خودتان و فرزندان و اطرافیان‌تان باید این موارد ایمنی را بدانید و برای مواجهه با زلزله واقعی بارها تمرین کنید.

کیف کمک‌های اولیه

از جمله هشدار های موشن گرافی باید برای منزل، محیط کار و خودرویتان کیف کمک‌های اولیه تهیه کنید و در صورت وقوع زلزله از آن استفاده کنید.

قا و زنده ماندن در زلزله تا حدود زیادی وابسته به کسب آمادگی‌های قبلی است. پس تا جایی‌که می‌توانید باید آمادگی خود را افزایش بدهید و لوازم و مواد موردنیاز برای این شرایط را تهیه کنید:

۱. هوشیار باشید

سعی کنید با روش‌های متعددی که ممکن است، نسبت به وقوع زلزله آگاه باشید. روش‌های متعددی برای سنجش این کار وجود دارد. با شناخت و استفاده از آنها می‌توانید خیلی زود و قبل از به‌بارآمدن خسارات جان خود و اطرافیان‌تان را نجات بدهید.

۲. نکات ایمنی لازم

  • اسباب و اثاثیه و وسایل سنگین را به دیوارها تکیه بدهید.
  • برای حفظ ایمنی وسایل بزرگ و سنگین در منزل از تسمه استفاده کنید و آنها را ببندید؛ به‌طوری‌که واژگون نشوند یا با فروافتادن باعث خسارت نشوند.
  • از بسته شدن و قفل ماندن در کابینت‌ها و قفسه‌ها هنگام تکان‌های زلزله اطمینان یابید. با این کار وقتی زلزله اتفاق می‌افتد در کابینت‌ها و قفسه‌ها باز نمی‌شوند و وسایل مختلف بیرون نخواهند ریخت.
  • اگر اشیایی به دیوار آویزان می‌کنید از سفت بودن روی دیوار و ثابت ماندن آنها در هنگام تکان خوردن، اطمینان یابید.
  • اشیا و وسایل دکوری را روی قفسه‌ها بچسبانید تا در هنگام زلزله فرونریزند و خطر ایجاد نکنند.
  • مواد اشتعال‌زا را در نزدیکی اجاق‌گاز نگه ندارید.

۳. مواد و ابزار لازم برای بقا در زلزله

حداقل باید برای ۳ روز مواد و ابزار لازم را در هنگام وقوع زلزله تدارک ببینید؛ موادی مانند غذا، آب، جعبه‌ی کمک‌های اولیه، لوازمی برای کنار زدن آوار و آواربرداری.

اگر بتوانید برای ۳۰ روز این مواد و مصالح را تدارک ببینید که عالی است. حوادث گذشته نشان می‌دهد که رسیدن کمک‌های امدادی کمی دیر اتفاق می‌افتد، پس باید خودتان حواس‌تان باشد و بعضی وسایل برای بقا را تدارک ببینید.

ضمن اینکه با وجود داشتن مواد و ابزار لازم برای نجات و بقا، راحت‌تر خواهید بود. ماندن در خانه و محوطه اطراف آن با وجود آمادگی خیلی بهتر از آواره شدن میان جمعیتی است که برای دریافت ۱ بطری آب تقلا می‌کنند.

۴. تمرین‌ کردن برای کسب آمادگی

زلزله مانند سایر حوادث نیست. مثلا طوفان تا حدودی قابل پیش‌بینی است. اما زلزله خبر نمی‌کند و بسیار آنی و ناگهانی رخ می‌دهد. پس با تمرین برای مواجهه با زلزله، می‌توانید آمادگی خود را افزایش بدهید.

بسیاری از افراد با تعلل و درنگی که در هنگام زلزله داشته‌اند، دچار آسیب شده و نتوانسته‌اند نجات پیدا کنند. با تمرین کردن سرعت واکنش نشان دادن شما نسبت به زلزله بالا می‌رود و می‌توانید به موقع اقدام کرده و نجات پیدا کنید. یادتان باشد که در وقوع زلزله هر ثانیه نیز اهمیت دارد.

  • حداقل ۲ بار در سال مانور زلزله را تمرین کنید و انجام بدهید.
  • حتی در صورتی‌که منزل نیستید هم قرارگیری در مکان‌های امن را تمرین کنید. مثلا با پرسیدن مکان‌های امن از کودکان‌تان آمادگی آنها برای تصمیم‌گیری در هنگام وقوع زلزله را بالا ببرید. اگر از خانه دور هستید، مکان‌های امن را شناسایی کنید و بدانید که باید در کجا پناه بگیرید.
  • از مدرسه‌ی فرزندتان بخواهید که با بچه‌ها در این زمینه تمرین کنند و آمادگی لازم برای مواجهه با زلزله را آموزش بدهند.

۵. طرحی برای حفظ ارتباطات

یکی از مشکلات عمده هنگام وقوع زلزله، مشکلات ارتباطی است که به‌وقوع می‌پیوندد. در این مواقع، معمولا خطوط ارتباطی از کار می‌افتند و امکان تماس تلفنی وجود ندارد. فرض کنید خدای‌ناکرده زمانی که سر کار هستید، زلزله رخ بدهد و نتوانید با خانواده‌تان ارتباط برقرار کنید.

در چنین شرایطی باید از قبل فکری بکنید و بدانید که چگونه باید با یکدیگر ارتباط برقرار کنید. مثلا می‌توانید با اعضای خانواده‌تان مکان امن و مشخصی را تعیین کنید و قرار بگذارید که در صورت وقوع مشکل به آنجا می‌روید و درنتیجه همدیگر را گم نخواهید کرد یا برای هم در نقطه‌ی مشخصی که از قبل تعیین می‌کنید، پیام بگذارید.

۶. طرحی برای تخلیه‌ی به‌موقع

از آنجایی‌که زلزله ناگهانی به‌قوع می‌پیوندد، نمی‌توان آن را دقیق و درست پیش‌بینی کرد. پس زمانی‌که زلزله به‌‍وقوع می‌پیوندد، نمی‌توان تصمیم‌گیری دقیقی برای تخلیه و خروج گرفت. پس نکته‌ای مهم را آویزه‌ی گوش‌تان کنید: قبل و بعد از زلزله تخلیه نکنید، مگر اینکه به شما چنین توصیه‌ای بشود.

حتی اگر زلزله باعث می‌شود محیطی که در آن هستید، ثابت و امن نباشد، بهتر است در همان‌ نقطه بی‌حرکت بمانید. ممکن است هنگام خروج درها بسته شود و گیر بیفتید. پس همیشه نسبت به هشدارها و توصیه‌ها برای خروج دقت کنید:

  • نقاط امن را در محلی که به‌سر می‌برید، شناسایی کنید.
  • شیوه‌ی دسترسی به نقاط امن و زمان تخمینی برای ماندن در آنجا را بدانید.
  • بسته و کیف امدادی آماده داشته باشید و وسایلی را که برای نجات نیاز دارید، در آن نگه دارید.
  • طوری آمادگی کسب کنید که بتوانید به مدت چند روز و هفته دوام بیاورید.

لینک کوتاه : https://reshtemaaref.com/?p=4324

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.