• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
21

فایل سند تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش در افق روشن ۱۴۰۴

  • 14:49
  • 01 دی 1399

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش :

سند تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش مبتنی بر آرمان‌های بلند نظام اسلامی. باید معطوف به چشم‌اندازی باشد که در افق روشن ۱۴۰۴٫ ترسیم‌گر ایرانی توسعه یافته با جایگاه اوّل اقتصادی. علمی و فن‌آوری در سطح منطقه با هویتی اسلامی انقلابی.الهام بخش جهان اسلام همراه با تعاملی سازنده و مؤثر در عرصه روابط بین المللی است.

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

مقدمه  

 

اهمیت و ضرورت سند تحول بنیادین

هر چند در سه دهه گذشته تلاشهای وافر و قابل تقدیری از سوی مسئولان و دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت برای بهبود و اصلاح نظام آموزشی کشور به عمل آمد. که خوشبختانه نتایج مثبت و مفیدی نیز بر جای گذاشته است. لیکن هنوز آموزش و پرورش با چالش‌های جدی روبرو است. و برونداد آن در طراز جمهوری اسلامی ایران و پاسخ گوی تحولات محیطی و نیازهای جامعه نمی‌باشد‌.

از این رو تأکیدات حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی. مبنی بر ضرورت تحول بنیادی در آموزش و پرورش. با تکیه بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی– ایرانی وتدوین الگویی اسلامی- ایرانی .برای تحول و پرهیز از الگوهای وارداتی‌، کهنه و تقلیدی محض، چراغ راه برون رفت از چالش های نظام آموزشی کشور می باشد.

خوشبختانه با درک ضرورت و اهمیت این امر و در پاسخ به ندای هوشمندانه رهبری معظم انقلاب اسلامی (دام ظله). طرح تدوین سند ملی آموزش و پرورش به مثابه سند تحول راهبردی نظام آموزش و پرورش .در افق چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران بنا بر مصوبه هیات دولت در دستور کار شورای عالی آموزش و پرورش قرار گرفت.

و سرانجام پس از شکل گیری حلقه های کارشناسی- .پژوهشی با مشارکت صاحب نظران حوزوی و دانشگاهی و مدیران و کارشناسان مجرب آموزش و پرورش و سایر دستگاه های ذیربط.ضمن پایبندی به دیدگاه های حضرت امام خمینی (ره) و نظرات مقام معظم رهبری درباره تحول بنیادین نظام آموزشی و همسو با اسناد فرا دستی. از جمله سند چشم انداز بیست ساله کشور، سند مذکور تدوین گردید.

الگوی اسلامی ایرانی

در این راستا. پس از به ثمر رسیدن مطالعات سند ملی. نخست بنیان نظری تحولات مورد نظر در نظام آموزش و پرورش(شامل فلسفه تربیت درجمهوری اسلامی ایران. فلسفه تربیت رسمی و عمومی در جمهوری اسلامی ایران .رهنامه نظام تربیت رسمی و عمومی در جمهوری اسلامی ایران).بر اساس الگوی اسلامی- ایرانی تدوین و به تأیید شورای عالی آموزش و پرورش رسیده. و سپس بر این اساس سند تحول راهبردی نظام تربیت رسمی و عمومی تصویب شده است. تا مبنای تحول بنیادین در آموزش و پرورش قرار گیرد.

به نظر اینجانب تحول بنیادین در نهاد تحول آفرین و انسان ساز آموزش و پرورش، امری مستمر و زمان براست. که از یک سو، نیازمند عزم ملی و همراهی و مساعدت تمامی مسئولان‌.نهادهای فرا‌دستی. مراجع سیاست گذار و تصمیم گیر. فرهنگ عمومی و اجتماعی مناسب و مساعد می‌باشد.

و از سوی دیگر به عزم سازمانی‌، مشارکت فعال مدیران‌، معلمان، کارشناسان درون آموزش و پرورش و نیز همگامی خانواده ها و دانش آموزان عزیز نیاز دارد.

از این رو تأکیدات حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی. مبنی بر ضرورت تحول بنیادی در آموزش و پرورش با تکیه بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی– ایرانی .وتدوین متن سند تحول الگویی اسلامی- ایرانی برای تحول و پرهیز از الگوهای وارداتی‌. کهنه و تقلیدی محض. چراغ راه برون رفت از چالش های نظام آموزشی کشور می باشد.

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

که امیدوار است با مدیریت هوشمندانه تغییر و با فراهم آوردن امکانات و منابع، به ویژه منابع انسانی کارامد و باانگیزه. آموزش و پرورش بتواند رسالت خطیر و تاریخی خویش را در تربیت انسانهایی در طراز جمهوری اسلامی ایران و احیاءگر فرهنگ و تمدن ایران اسلامی در راستای برپایی جامعه جهانی مهدوی ایفاء نماید.

در پایان لازم می دانم از تدوین کنندگان‌. پژوهشگران و همه دست اندرکاران طرح سند ملی آموزش و پرورش  و نیز از تمام تلاشگران و دلسوزان عرصه تعلیم و تربیت به ویژه وزرای پیشین آموزش و پرورش. مدیران و کارشناسان و معلمان‌. اعضای ستاد تحول بنیادین‌، فرهنگیان فرهیخته و صاحب نظرانی که از پیشنهادهای صائب و ارزشمند آنها در طول تدوین سند بهره مند شدیم. از همدلی، حمایت و احساس مسئولیت اعضای محترم دولت کریمه. شورای عالی انقلاب فرهنگی، نمایندگان محترم مجلس و شورای عالی آموزش و پرورش صمیمانه سپاسگذاری نمایم.

ضمن تشکر از راهنمایی های ارزشمند و حمایت های رییس جمهور محترم جناب آقای دکتر محمود احمدی نژاد. سپاس ویژه خود را تقدیم رهبر عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی می‌نمایم. که با رهنمودهای حکیمانه خویش‌، چراغ راه شکل گیری تحول بنیادین برای فتح  قله های رفیع پیشرفت و تعالی در آموزش وپرورش بوده اند.  

                                                     حمید‌رضا حاجی بابایی

                                                      وزیر آموزش و پرورش

متن کامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

لینک کوتاه : https://reshtemaaref.com/?p=3278
  • دیدگاه‌ها برای فایل سند تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش در افق روشن ۱۴۰۴ بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.