• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
    15
  • کد خبر : 2756
  • 09 آذر 1399 - 18:27
دانشـمند هســته ایی و دفـاعـی

شهید «محسن فخری‌زاده» که بود؟

به گزارش سایت معارف اسلامی :
نام محسن فخری‌زاده به عنوان یکی از پنج شخصیت ایرانی در فهرست پانصد نفره قدرتمندترین افراد جهان از سوی نشریه آمریکایی فارین پالیسی انتشار یافته است.

نام دانشمند هسته ایی محسن فخری‌زاده تحت عنوان «دانشمند ارشد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و رییس پیشین مرکز تحقیقاتی فیزیک PHRC) ۲۴) ». مارس ۲۰۰۷ میلادی در فهرست تحریم‌شدگان ایران توسط شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفت.

محسن فخری‌زاده تنها دانشمند هسته‌ای ایرانی است . که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی. نام او را مستقیما در شوی تبلیغاتی علیه برنامه هسته‌ای ایران به زبان آورد. و مدعی شد روی برنامه تسلیحات اتمی کار می‌کرده است.

منابع غربی القابی مانند اوپنهایمر ایران، عبدالقدیرخان ایران. یا پدر برنامه هسته‌ای ایران را به محسن فخری‌زاده داده‌اند.

شهید فخری زاده دانشمند هسته ایی

بیشتر اطلاعات منتشر شده درباره فخری‌زاده .مربوط به اخباری است که. توسط رسانه‌های غربی منتشر شده است.


بررسی گزارش‌ها و اخبار رسانه‌های غربی درباره محسن فخری‌زاده که پیش از ترور وی منتشر شده. بیانگر آن است که .این اطلاعات توسط سازمان‌های جاسوسی و امنیتی کشورهای غربی در اختیار این رسانه‌ها قرار گرفته است. و این رسانه‌ها در راستای خبرسازی به نفع کشورهای غربی اخبار راست و دروغ را در توصیف وی به کار برده‌اند.


در یکی از این گزارش‌ها نشریه انگلیسی ساندی‌تایمز. فروردین ۸۷ با اشاره به اسنادی که ادعا می‌کرد. از یک دستگاه لپ‌تاپ ایرانی‌ها به دست آمده. فخری‌زاده را «یک افسر سپاه پاسداران و استاد دانشگاه امام حسین تهران» .و به عنوان «پدر برنامه هسته‌ای نظامی ایران» معرفی کرد .

و مدعی شد: «سرویس‌های اطلاعاتی غرب معتقدند. ایران در صدد تولید یک کلاهک هسته‌ای است. که مسؤولیت این برنامه بر عهده محسن فخری‌زاده مهابادی. مدرس فیزیک دانشگاه امام حسین تهران قرار دارد. و از این رو می‌توان وی را پدر تولید کلاهک اتمی ایران نامید».


ادعای ساندی‌تایمز درباره تلاش ایران برای دستیابی به کلاهک هسته‌ای در حالی است. که نهادهایی، چون آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را تایید کرده بودند.

واشنگتن ‌پست نیز در گزارشی که سال ۸۷ منتشر کرد. درباره شهید محسن فخری‌زاده نوشت: طبق گزارش «واشنگتن‌پست». یک مهندس فیزیک به نام محسن فخری‌زاده، سرپرستی برنامه‌های محرمانه اتمی را به عهده دارد.

واشنگتن پست در ادامه نوشته بود: محسن فخری‌زاده در مقام استاد، هر هفته در دانشگاه امام حسین تهران.درباره فیزیک برای دانشجویان سخنرانی می‌کند. اما همین دانشمند به مدت ۱۰ سال است که سرپرستی برنامه‌های محرمانه کسب تکنولوژی‌های بسیار حساس هسته‌ای را برای حکومت عهده‌دار بوده است.

در مدارکی که ظرف چند ماه گذشته توسط ۲ دولت غربی (جز ایالات متحده) در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار گرفته است. علاوه بر آقای فخری‌زاده، نام جمع دیگری از دانشمندان عالی رتبه وابسته به حکومت ایران نیز ذکر شده است که طبق گفته مقامات سازمان ملل، طی سال‌های گذشته در کار گسترش امکانات و توانایی‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی بوده‌اند.


روزنامه واشنگتن ‌پست، محسن فخری‌زاده پس از سرنگونی شاه به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد. او سرپرست سابق مرکز تحقیقات فیزیک ایران بوده است.

این مرکز به گفته مقامات سازمان ملل. نقش عمده‌ای در طرح‌های مربوط به کسب قطعات مورد استفاده در تأسیسات غنی کردن اورانیوم داشته است. نام فخری‌زاده در فهرستی ۸ نفره است. که سال گذشته سازمان ملل برای مسافرت و نقل و انتقالات مالی آن‌ها محدودیت اعمال کرده است.

کارکنان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) به خبرنگار واشنگتن پست گفته‌اند. آن‌ها چندین بار از محسن فخری‌زاده برای صرف چای و صحبت درباره برنامه اتمی دعوت به عمل آورده‌اند. اما طی ۲ سال گذشته همه این دعوت‌ها رد شده است.

دولت ایران بتازگی فخری‌زاده را به یک آزمایشگاه جدید که بشدت محافظت می‌شود منتقل کرده است. بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون اجازه بازدید از این آزمایشگاه را پیدا نکرده‌اند.

نمایندگان دولت ایران پس از آنکه در مقابل اسناد و مدارک جدید قرار گرفتند. همه آن‌ها را جعلی اعلام کردند. به گفته واشنگتن پست، «تهران وجود برخی دانشمندان [مورد بحث]را انکار کرد».

شهید فخری زاده در دوران دفاع مقدس پس از عملیات رمضان در سال ۶۱
شهید محسن فخری زاده دانشمند هسته ایی

 

دلنوشته شهید فخری زاده تنها یک ماه قبل از شهادتش


کانال تلگرامی قرارگاه سایبری عمار دلنوشته قابل تأمل شهید محسن فخری زاده تنها یکماه پیش از شهادتش را منتشر کرد.

«یک سئوال دارم، چرا شهدا در جوانی سخنانی می‌گویند که عرفا در کهنسالی؟ البته می‌دانیم که این سخنان از عمق حکمت جاری شده از قلب بر زبان است نه آنکه سخنانی سطحی است.»(۹۹/۸/۷)
دلنوشته شهید محسن فخری زاده

منبع : مشرق

لینک کوتاه : https://reshtemaaref.com/?p=2756

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.