• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
    18
  • کد خبر : 4302
  • 05 دی 1399 - 14:26

مستند “واقعه” مستندی است درباره ماجرای تلخ زلزله مهیب بم

مستند واقعه :

قبل از وقوع زمین‌لرزه ۶٫۶ ریشتری سه پیش‌لرزه خفیف روی داد . که دو لرزش حوالی ساعت ۲۲:۰۰ و ۲۲:۳۰ شب قبل و سومی ۴۵ دقیقه قبل از زلزله اصلی احساس شد.

اما شدت زلزله، عمق کم، ساعت وقوع، طولانی بودن مدت زمین لرزه و نزدیکی کانون زلزله به شهر .(فاصله رومرکز زمین لرزه تا شهر بم حدود چهار کیلومتر بود). موجب خسارات فراوان گردید. فاجعه این زمین‌لرزه در سده گذشته ایران بی‌مانند بود .از این واقعه به عنوان مرگبارترین زلزله تاریخ ایران یاد می‌شود.

در آن زمان مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران محل رخداد زمین‌لرزه را حدود ۱۵۰ کیلومتر دورتر از کانون زلزله اعلام کرد . به‌طوری که تا بعد از ظهر آنروز اطلاع دقیقی از بیشترین مناطق آسیب دیده در دست نبود.

قبل از این حادثه شهر بم ۹۹٬۰۰۰ جمعیت داشت . که در جریان زمین‌لرزه فقط یک سوم از آنان زنده ماندند . ولی طبق آمار رسمی این زمین‌لرزه ۲۶٬۲۷۱ کشته، ۳۰ هزار مجروح و بیش از ده هزار نفر بی‌خانمان به جای گذاشت.

یازدهم دی‌ماه همان سال، اسماعیلی، رئیس شورای شهر بم گفته بود با توجه به اینکه در برخی مناطق بم ۱۰۰ درصد منازل بر اثر زلزله تخریب شده‌اند، تعداد تلفات بیش از ۵۰ هزار نفر است. به گفته وی در روزهای اول هر کس به فکر تدفین عزیزان خود بود و بوسیله لودر گودال‌هایی ایجاد می‌شد و اجساد به‌طور دسته جمعی به خاک سپرده می‌شدند و کسی در آمارگیری دخالت نداشته‌است. (ویکی پدیا)

مستند “واقعه” مستندی است درباره ماجرای تلخ زلزله مهیب بم که در ۵ دی ۱۳۸۲ واقع شد . با تمام مشکلات ، سختی ها و تلخی ها ، مواسات و همدلی های مردم خوب کشورمان صحنه های عجیب و به یادماندنی از خود به جا گذاشت.

یاد و خاطر همه نقش آفرینان در زلزله بم مردم سخاوتمند و فداکار کشور عزیزمان ایثار گران کادر درمان ، بسیجیان نیروهای مصلح جمعیت هلال احمر. همه سازمان ها و ادارات و دو شهید بزرگوار حاج احمد کاظمی و شهید حاج قاسم سلیمانی را گرامی می داریم.

این مستند که از تولیدات سازمان اوج است را به احترام همه در گذشتکان این زلزله بار گذاری کردیم. و تقدیم به همه دانش آموزان رشته علوم و معارف اسلامی شهرستان بم می نماییم.

لینک کوتاه : https://reshtemaaref.com/?p=4302

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.