• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
    13
  • کد خبر : 5391
  • 07 بهمن 1399 - 11:16

مقام قضا،مقام دیگری که خداوند به امام زمان (عج) بخشیده است.

مقام قضا

مقام قضا


مقام دیگری که خداوند بزرگ، غیر از مقام نبوت و رسالت، به پیامبر اکرم (ص) عطا فرمود. مقام قضا است. هر جامعه ای به افرادی امین و مطمئن نیاز دارد. تا در مشاجره های حقوقی یا جزایی، داوری کنند.

امر قضا، غیر از امری است که ولیّ امر صادر می کند. دراین خصوص، گاهی قاضی، قاضی تحکیم است؛ یعنی دو نفر با هم توافق می کنند که هر چه فلانی گفت، عمل می کنیم. این
داوری، همیشه کارساز نیست؛ بلکه باید ضامن اجرا نیز داشته باشیم. مقامی که به طور رسمی از طرف خدای متعالی واجب الإطاعه است، آن قاضی است که به امر خدا مستند باشد.

در این باره آیات فراوانی فرود آمده است:
فَلَا وَرَبِّکَ لَا یُؤْمِنُونَ حَتَّیَ یُحَکِّمُوکَ فِیمَا شَجَرَ بَیْنَهُمْ ثُمَّ لَا یَجِدُواْ فِی أَنفُسِهِمْ حَرَجًا مِّمَّا قَضَیْتَ وَیُسَلِّمُواْ تَسْلِیمًا.


این آیه بسیار کوبنده و قاطع است. و بسیار جای تأمّل دارد. خداوند با تأکیدی کم نظیر، دو مرتبه می فرماید:نه، نه، قسم به خدای تو که این مردم ایمان ندارند، مگر این که در مسائل اختلافی شان به تو مراجعه کنند و هر چه را تو داوری کردی، از ته دل بپذیرند. و حتی در دلشان هم درباره داوری تو گله و شکایتی نداشته باشند.

ایمان واقعی این است که درباره داوری قاضی اسلامی چنان تسلیم باشند که در دلشان هم به قاضی اسلام اعتراض کند، در حالی که قاضی طبق حکم خدا و نصّ قرآن یا نصّ حدیث متواتر حکم کرده باشد، اعتراضِ او با این آیۀ قرآن نمی سازد.

این آیه بدین معنا است که مسلمانان واقعی باید در برابر حکم اسلام تسلیم محض باشند. و حتی در دلشان هم احساس تنگی و کدورت نکنند که چرا چنین حکمی درباره ما صادر شده است. اگر صد در صد هم به ضررشان هست، با طیب خاطر بپذیرند. زیرا حکم خدا است و
باید در برابر آن سرِ تسلیم فرود آورد.


این مقام قضا، مقام دیگری است که خداوند متعالی به پیامبر (ص) عطا فرموده است. این مقام برای اهل بیت (هم) نیز ثابت است.این ها مقام هایی رسمی است که خداوند به اهل بیت (هم) عطا فرموده است.

مجموع مقام هایی که خدای بزرگ به پیامبر اکرم(ص) عطا فرموده بود. همه اش به اهل بیت (هم) نیز منتقل می شود.غیر از یک چیز و آن این که آن ها نبی و پیامبر نیستند. پیامبر
اکرم (ص) بارها خطاب به امیر مؤمنان (ع) فرمود:
أنت منی بمنزلۀ هارون من موسی إلا أنه لا نبی بعدی.
تو در مقایسه با من، به منزلۀ هارون به موسی هستی، غیر از آن که پس از من، هیچ پیامبر دیگری نیست.


طبق آن چه در خطبۀ قاصعه آمده است. پیامبر اکرم (ص) به امیر مؤمنان (ع) فرمود:
إنک تسمع ما أسمع و تری ما أری إلا أنک لست بنبی و لکنک وزیر.
هر آن چه من می شنوم، تو هم می شنوی و آن چه من می بینم، تو نیز می بینی؛ ولی توپیامبر نیستی.


امیرمؤمنان (ع) صدای وحی را می شنید. ولی او مخاطب نبود. چون فقط پیامبر اکرم (ص) مخاطب وحی و نبوت بود

ویژگی ها و مزایا رشته علوم و معارف اسلامی

مقام های امام زمان (عج)،مقام تبیین و تفسیر قرآن و مقام ولایت و حاکمیت

لینک کوتاه : https://reshtemaaref.com/?p=5391

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.