• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 8 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
    9
  • کد خبر : 6862
  • 08 شهریور 1401 - 12:41

گزارش همایش دو روزه مدیران مدارس معارف در مشهد مقدس

در این خبر گزارش همایش دو روزه مدیران مدارس معارف در مشهد مقدس را تقدیم شما مخاطبین سایت رشته علوم و معارف اسلامی می نمائیم.

گزارش روز اول همایش

اولین همایش مدیران مدارس علوم و معارف اسلامی دولتی در تاریخ ۲۶ و ۲۷ مرداد ماه در اردوگاه ثامن الحجج علیه السلام شهر مشهد مقدس برای کسب فیوضات معنوی از زیارت بارگاه ملکوتی حضرت علی ابن موسی الرضا علیه السلام و انسجام و هماهنگی بیشتر مدارس معارف و آشنایی مدیران با تجارب و ابتکارات یکدیگر و هم اندیشی برای رشد علمی و تربیت دانش آموزان این مدارس برگزار شد.

همایش در روز اول بعد از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید و ادای احترام به سرود مقدس جمهوری اسلامی رسما آغاز شد.
سپس آقای فاضل با عرض خیرمقدم به مدیران مدارس علوم و معارف اسلامی، اهداف تشکیل همایش و برنامه های پیش رو را برای حاضرین بیان نمودند.

همایش مدیران مدارس معارف در مشهد مقدس آقای فاضل
جناب آقای فاضل

اولین کارگروه همایش با موضوع رشد تربیتی و مهارتی با صحبت های حجت الاسلام خسروی آغاز شد.

در این کارگروه ضمن بیان دیدگاه ها و مطالبات رهبر معظم انقلاب در خصوص مدارس علوم و معارف اسلامی، در خصوص حفظ قرآن، آموزش یک دوره اصول عقائد آسان، پاسخ به شبهات و کرسی های آزاداندیشی، معارف مهدویت و مهارت آموزی دانش آموزان بحث و گفتگو صورت گرفت.

در نهایت مقرر شد حفظ قرآن به صورت موضوعی با محوریت دبیرستان مرحوم رهگذر شهرستان شهریار برنامه ریزی و اجرا شود.

همچنین در موضوع آموزش اصول عقائد ویژه دانش آموزان موسسه جوانان آستان قدس امام رضا علیه السلام با محتوایی غنی و پر بارخود متولی این امر خواهند شد.

با توجه به برگزاری دوره آموزش معارف مهدویت برای دبیران، این توقع از آنها خواهد رفت تا در سال تحصیلی در یک زمان مشخص به ابعاد شخصیت حضرت حجت سلام الله علیه و نیز دوره حکومت مهدوی بپردازند.

از سوی دیگر برنامه پاسخ به شبهات و کرسی های آزاد اندیشی با کمک کانون طلوع موسسه امام خمینی قم در دو موضوع عفاف و حجاب ویژه دختران و کارآمدی نظام اسلامی و ولایت فقیه ویژه پسران مورد توجه و تصویب مدیران قرار گرفت.

همایش مدیران مدارس معارف اسلامی در مشهد مقدس حجت الاسلام خسروی
حجت الاسلام و المسلمین خسروی

در نهایت موضوع مهارت آموزی دانش آموزان با شاخصه ربط به رشته علوم و معارف اسلامی به عهده مدیران قرار داده شد تا با توجه به علاقه دانش آموزان برنامه ریزی های لازم صورت بپذیرد. فن سخنوری، مدیحه سرایی، اصول تبلیغ، سواد رسانه و … پیشنهادهای مطرح شده در زمینه مهارت آموزی دانش آموزان بود.

همایش مدیران مدارس معارف اسلامی در مشهد مقدس سرکار خانم بهرامی
سرکار خانم بهرامی

دومین کارگروه، کارگروه رشد آموزشی بود. سرکارخانم بهرامی مدیر دبیرستان فیض کاشانی مدیریت این کارگروه را به عهده داشتند و ضمن بیان تجربیات موفق خود در رشد و ارتقاء جایگاهی علمی دانش آموزان به عوامل بالابردن سطح آموزشی در رشته علوم و معارف اسلامی پرداختند.

توجه به آیین نامه اجرایی مدارس، برگزاری و تحلیل آزمون های پیشرفت تحصیلی و برگزاری کلاس های تقویتی و جبرانی در صورت نیاز، بکارگیری پشتیبان آموزشی و استفاده از نیروهای توانمند خصوصاً در دروس تخصصی، ارائه کارنامه در دو نوبت مضاف بر کارنامه پایان نوبت، استفاده از حضور مشاور تحصیلی توانمند و با تجربه و جذب منابع مالی از خیرین از جمله عوامل مهم در رشد آموزشی دانش آموزان مورد تاکید مدیران محترم قرار گرفت.

در بخش دیگری از همایش گزارش عملکرد یکساله دفتر پشتیبانی مدارس علوم و معارف اسلامی توسط جناب دکتر قماشچی مدیر دفتر به سمع و نظر مدیران رسانده شد که شامل برنامه های آموزشی، تربیتی، تبلیغی، بازدید و ارزیابی مدارس و …. بود.

همایش مدیران مدارس معارف اسلامی در مشهد مقدس جناب آقای قماشچی
جناب آقای قماشچی

همچنین به منظور اطلاع از برنامه ریزی و عملکرد دبیرستان علوم و معارف اسلامی شهید مطهری مشهد با هماهنگی قبلی توسط مدیران بازدید به عمل آمد و سرکار خانم وحدانی پور مدیر محترم دبیرستان طی گزارشی برنامه ها آموزشی و تربیتی دبیرستان را بیان نمودند.

همایش مدیران مدارس معارف اسلامی در مشهد مقدس دبیرستان علوم و معارف اسلامی شهید مطهری مشهد
دبیرستان علوم و معارف اسلامی شهید مطهری مشهد

همایش روز اول با زیارت مضجع شریف و نورانی امام هشتم حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام به پایان رسید.

گزارش روز دوم همایش

روز دوم همایش با سخنرانی جناب دکتر امانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش آغاز شد. ایشان با اشاره به اهمیت جایگاه مدرسه و مدیر در رشد و ارتقاء آموزشی و تربیتی دانش آموزان رشته علوم و معارف اسلامی را دارای جایگاه مهم در نظام آموزش و پرورش بر شمردند.

همایش مدیران مدارس معارف اسلامی در مشهد مقدس جناب آقای دکتر امانی
دکتر امانی

در ادامه، ایشان به این نکته اشاره فرمودند که باید برای دانش آموزان بیشتر هزینه کرد چون این هزینه ها باعث جلوگیری از جرایم آینده می شود. و طرحی را در مدارس اجرا کنیم تا جایگاه خانواده را برای دانش آموزان بیشتر تبیین نماید.

نکته بعدی اهمیت مدیر مدرسه می باشد، مدیر باید بررسی کند که چه ارزش افزوده را در مدرسه ایجاد کرده است و دیگر افراد در کنار من بتوانند کار مهم خود را انجام دهند.

ایشان کارها و فعالیت های مدرسه را در چهار باب تقسیم کردند:

باب اول این است که برنامه های درسی به هدف رسانده شود و طرح درس ارائه شود. باب دوم این است که مدیر باید به فیزیک و تجهیزات مدرسه رسیدگی کند. باب سوم فضا و جو معلمین می باشد بدین معنا که این جمع، جمع روح ها می باشد و مدیر باید به این جمع روحی قوت ببخشد و نکات مثبت را ببیند و آن ها را بیان کند و از آنها نزد دانش آموزان و اولیاء حمایت کند. باب چهارم اولیاء می باشد، راه کسب حمایت اولیاء افزایش آگاهی آنان در موقیت های مختلف می باشد.

همایش مدیران مدارس معارف اسلامی در مشهد مقدس

جناب دکتر امانی در آخر سخنرانی خود به اهمیت رشته علوم و معارف اسلامی پرداختند. در توضیح این نکته فرمودند که در نظام آموزشی جریان های عمومی وجود دارد که در جهان با هم مشابه می باشد.

این دوره از پایه پیش دبستانی تا نهم با آموزش شایستگی های پایه ای مانند خواندن، نوشتن، دیدن، ابراز کردن، حساب کردن و تفکر تعریف می شود.

اما در دوره دوم متوسطه علاوه بر آموزش های عمومی، کارهای دو وجه جدید و نیمه تخصصی در رشته ها و شاخه ها اضافه می شوند.

یکی از ابداع های آموزشی ما این است که در کنار رشته های دیگر رشته ای به نام علوم و معارف اسلامی تعریف شده است که به اصل غلبه کیفیت بر کمیت تأکید دارد.
همانگونه که جامعه برای امنیت و حفاظت به نیرو نیاز دارد، حفاظت از عقاید جامعه هم نیاز به نیرو دارد که این کار بچه های رشته معارف می باشد. در این رشته کیفیت مهم است نه کمیت. این افراد میتوانند مانند شهید مطهری در جامعه بسیار مؤثر باشند.

سعی شود که برای این رشته حساب ویژه ای باز کنید و فعالیت هایی مانند جلسات تقویتی و توانمندسازی داشته باشید.

همایش مدیران مدارس معارف اسلامی در مشهد مقدس جناب آقای سلطانیان
جناب آقای سلطانیان

در ادامه همایش جناب آقای سلطانیان مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارتخانه به سخنرانی پرداختند ایشان ضمن بیان اهداف رشته علوم و معارف اسلامی و مستند بودن این رشته به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به ارائه راهکارهای رشد علمی و آموزشی مدارس اشاره نمودند و گفتند مدارس برای دستیابی به رشد علمی مطلوب باید نسبت به شناسایی و جذب دانش آموزان مستعد و علاقمند ارتقاء مهارت ها و صلاحیت‌های حرفه‌ای عوامل انسانی ایجاد بسترهای لازم برای کیفیت بخشی و آگاهی نسبت به بخشنامه ها و آیین نامه ها توجه ویژه داشته باشند همچنین ایشان عوامل موثر در کاهش افت تحصیلی را محیط با نشاط مدرسه دبیران متخصص و توانمند همراهی خانواده ها و نظام آموزشی صحیح و مدون برشمردند.

همایش مدیران مدارس معارف اسلامی در مشهد مقدس جناب آقای صادق زاده

از برنامه های دیگر این همایش سخنرانی جناب آقای صادق زاده از موسسه آستان قدس رضوی بود. ایشان به این نکته اشاره کردند که دوره های مجازی موسسه جوانان آستان قدس رضوی  از ۵ سال پیش با عنوان دوره های هفت روز در بهشت برای دانش آموزان متوسطه دوره دوم برگزار می شود که از اهداف آن معرفت افزایی بر قشر جوان می باشد و سوالات جوانان در آن پاسخ داده می شود.

در ادامه ی برنامه ها حاضرین پرسش هایی را مطرح کردند که توسط جناب آقای جعفرآبادی پاسخ داده شد.

همایش مدیران مدارس معارف اسلامی در مشهد مقدس

در آخر این همایش جناب آقای قماشچی با جمع بندی جلسه این نکته را خاطر نشان کرد که از ۳۴ مدیر که دعوت شده است ۲۳ مدیر حضور پیدا کردند. کارگروه های رشد مهارتی، رشد علمی و رشد تربیتی برگزار شد. جلسه با آستان قدس رضوی و بازدید از مدرسه مطهری نیز از برنامه های این همایش بوده است.

لینک کوتاه : https://reshtemaaref.com/?p=6862

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.